Een landingspagina is een pagina binnen je website, waar bezoekers op kunnen ‘landen’, nadat ze in de zoekmachine Google een specifieke zoekopdracht hebben ingetikt. Vaak spreken we ook over een landingspagina, als de pagina waar je als eerste terecht komt of waar je naar wordt doorverwezen.
Een landingspagina zorgt voor meer traffic van de juiste doelgroep naar een specifiek onderwerp op de website. In principe is elke pagina op een website, een landingspagina. Toch als we over landingspagina’s praten, hebben we het meestal over pagina’s die je als bezoeker bereikt vanuit een Google Ads advertentie, een link in een digitale nieuwsbrief, een teaserbericht op Linkedin of een gesponsorde banner op een andere site. Een eigenschap van een landingspagina is dat deze conversiegericht is. Doelstelling kan zijn leadgeneratie, verkopen of informeren.
Zorg op een landingspagina voor authentieke content, dus geen tekst kopiëren vanuit een andere website. Als de landingspagina aan deze voorwaarden voldoet dan waardeert Google dit en krijgt de pagina een hoge positie. Let op, de concurrenten zitten ook niet stil. Als Google de pagina van je concurrent als relevanter waardeert, zal deze hoger staan in de resultaten. Het is daarom verstandig een landingspagina regelmatig aan te vullen en te optimaliseren.
1) Doordat je landingspagina aansluit bij je advertentie hoeft je bezoeker niet verder te zoeken. Het resultaat is dat minder bezoekers afhaken en meer bezoekers de boodschap op de landingspagina gaan lezen.
2) Bijkomend voordeel is dat Adwords kijkt naar de relevantie van je landingspagina en je Adwords advertentie. Hoe dichter deze bij elkaar liggen, hoe beter je wordt beoordeeld en minder hoeft te betalen voor een ‘klik’. Met ander woorden; een goede landingspagina bespaart je advertentiekosten.
3) De bezoeker kun je stap voor stap overtuigen. In je advertentie lok je de bezoeker met een voordeel. Op je landingspagina kun je nog meer voordelen noemen en bevestigingen met 'social proof'. Denk aan reviews, quotes, referenties.
Al deze elementen samen zorgen ervoor dat de conversie omhoog gaat.
Optimaliseren van een landingspagina gaat in stappen. Een goede basis is belangrijk. Start daarom met een zoekwoordenonderzoek. Schrijf vervolgens een tekst op basis van het zoekwoord. Zodra je de tekst hebt geschreven ga je interne links in je tekst toevoegen die verwijzen naar onderwerpen op je site die verband houden met dit onderwerp. Plaats dan de tekst op de website en pas direct de URL aan naar het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Als laatste schrijf je een snippet; dat bestaat uit een metatitel (van 60 karakters maximaal) en een meta description (van maximaal 160 karakters). Hierbij is het belangrijk dat je het zoekwoord weer laat terugkomen.
Wanneer je de tekst geschreven hebt is het belangrijk om de content zoveel mogelijk uit te breiden. Dit kan je op verschillende manieren doen. Gebruik bijvoorbeeld afbeeldingen over het onderwerp, infographics, video’s enz. Google en consumenten zien graag visuele beelden. Hierdoor kunnen ze direct zien waar de pagina over gaat, en blijft de consument langer op de pagina omdat het zich direct aantrekt. Alle afbeeldingen die je plaatst op de website moeten voorzien worden van ALT attributen. Dit zorgt ervoor dat google kan zien waar de afbeelding over gaat.