Contentmarketing is een begrip dat de laatste jaren een steeds grotere rol speelt in het leven van een marketeer. Tegenwoordig plakken marketeers overal het woord ‘content’ voor; contentstrategie, contentkalender en contentcreatie. Maar om deze begrippen te kunnen begrijpen is het goed om eerst het overkoepelende begrip ‘contentmarketing’ te begrijpen:
"Contentmarketing is een marketingtechniek waarbij relevante en waardevolle content wordt gecreëerd en verspreid om een duidelijk gedefinieerde doelgroep aan te trekken, te werven en te boeien - met als doel winstgevende klantacties te stimuleren."
Oftewel het is een manier om de juiste doelgroep aan te spreken door middel van relevante en waardevolle content.
Content is de informatie en/of ervaringen die jij als organisatie deelt gericht op de doelgroep die je wilt aanspreken om ze te amuseren, overtuigen, informeren of activeren.
Content is 'iets wat uitgedrukt moet worden door middel van een medium, zoals spraak, schrift, of beeld.
Enkele voorbeelden van content die je als organisatie kunt delen met de doelgroep zijn:
Goede content is afgestemd op de doelgroep, het medium en het bedrijf dat de uiting doet.
Content bestaat al zolang Marketing bestaat. Eigenlijk kan geen enkele vorm van marketing zonder goede content. Bij het creëren van content richt je je altijd op een specifieke doelgroep. Hierbij is het vooral belangrijk dat de inhoud die je deelt uniek is.
Maar met alleen het creëren van content ben je er nog niet. Binnen content marketing zijn er drie basiselementen waar je rekening mee moet houden.
1. De eerste is uiteraard content – de vorm en inhoud van de boodschap die je wilt overbrengen
2. Nadat je content hebt gecreëerd is het ook belangrijk dat het gezocht en gevonden kan worden door de doelgroep. Daarom is zoekmachineoptimalisatie (SEO: on site en off site) het tweede basiselement.
3. Het derde element is het medium waar je je content gaat delen – dit kan zowel online als offline zijn. Enkele voorbeelden zijn: