Kent u dat? Een prachtige site met duidelijke informatie.
Maar onder de rubrieken ‘nieuws’, ‘blogs’ en ‘projecten’
staan alleen gedateerde teksten. Verse content is niet te vinden.
Voor velen een herkenbare situatie.
Website levend en actueel houden? Start met contentkalender.
De kalender vergroot helderheid en doelgerichtheid bij creatie van tekst en beeld. Het biedt een (jaar)overzicht van wanneer, wat, voor wie, in welke vorm wordt gepubliceerd en wie hiervoor verantwoordelijk voor is.
Daarnaast ondersteunt de kalender het creatieve proces. Wat speelt het komende jaar bij de doelgroep en hoe kun je daar op inspelen?
Voordelen contentagenda
- goed zicht op de benodigde content(productie) voor het komende jaar
- bouwen aan consistente relatie met je doelgroep(en)
- niet meer wachten op inspiratie, maar aan de slag!
- geen last minute stress: deadlines lang van te voren helder
- hogere relevantie van uw content
- altijd wat te doen op uw site, meer terugkerend bezoek
Hoe ziet een contentagenda eruit?
Een contentkalender kun je heel simpel houden of heel uitgebreid maken.
De basis zal er ongeveer zo uitzien:
1. Datum (mag ook weeknummer)
2. Onderwerp (waar gaat de content over?)
3. Type content (in welke vorm wordt de content gemaakt?)
4. Doelgroep (voor wie wordt het gepubliceerd?)
5. Agenda doelgroep (waar is de doelgroep mee bezig? Denk aan bepaalde cycli of events in de branche maar ook aan algemene feestdagen en schoolvakanties)
6. Verantwoordelijke redacteur (wie neemt de lead?)
7. Kanaal (hoe wordt de content verspreid?)
Ook voor intranet en social media
Er is nog veel meer te vertellen over de kalender. Wanneer je organisatie niet alleen een website beheert maar ook een intranet heeft of social media gebruikt, is het helemaal mooi wanneer je alle kanalen in je contentkalender betrekt. Zo maak je voor jezelf ook de samenhang tussen alle online uitingen duidelijk. Bovendien kun je dan veel beter crossmediaal aan de slag.