Informeren, verkopen, activeren of amuseren. Wat je doel ook is als bedrijf of organisatie, je kunt niet lukraak communiceren op je website en social media kanalen. Alleen wanneer je gericht en planmatig jouw boodschap naar buiten brengt, bereik je het doel. Een contentstrategie is daarbij een onmisbaar middel. Een doordachte contentstrategie en overzichtelijke contentkalender zorgen voor inzicht en overzicht: wie creëert, publiceert, op welk kanaal, in welke context en met welk resultaat. Hidden Champion heeft een praktische aanpak om jouw organisatie hierbij te helpen.
Hoe kom je tot een goede strategie en contentkalender voor je bedrijf of organisatie? Voor de eerste fase hanteren we bij Hidden Champion een overzichtelijke aanpak in 5 stappen:
1. We analyseren de website en social media kanalen van jouw organisatie.
2. We gaan in gesprek met jou, jouw collega’s en eventuele andere stakeholders over jullie identiteit, organisatie, doelstellingen en doelgroepen.
3. We brengen de belangrijkste concurrenten in kaart en analyseren hun social media.
4. Daarna beschrijven we de missie/visie, doelen, positionering, concurrenten, doelgroep en contentkanalen. Oftewel: we bepalen de contentstrategie.
5. Zijn we het eens over de contentstrategie? Dan gaan we de contentkalender concreet invullen voor de eerste periode.
Aan de hand van de strategie bepalen we samen welke social media kanalen we gaan inzetten en wat interessante thema’s en verhaallijnen zijn die enerzijds jouw doelgroep aanspreken en anderzijds bijdragen aan de doelstellingen van je organisatie. Op basis van de thema's maken wij een contentkalender voor een periode van bijvoorbeeld 1 of 2 maanden.
Aan de hand van de strategie bepalen we samen welke social media kanalen we gaan inzetten en wat interessante thema’s en verhaallijnen zijn die enerzijds jouw doelgroep aanspreken en anderzijds bijdragen aan de doelstellingen van je organisatie. Op basis van de thema's maken wij een contentkalender voor een periode van bijvoorbeeld 1 of 2 maanden.
Met een contentkalender krijg je inzicht over:
Na het opstellen van de contentkalender steken we energie in de creatie van aansprekende content. In welke vorm dan ook: tekst (Nederlands en/of Engels), beeld, video, banner, illustratie, fotografie, animatie of infographic. Want, zo vinden wij: met aansprekende content maak je uiteindelijk écht het verschil. Maar dat lukt alleen met een doordachte contentstrategie en contentkalender.
Is de content gecreëerd? Dan krijg je teksten én beelden panklaar in batches door ons aangeleverd in het juiste bestandsformaat, zodat je deze snel en makkelijk kunt plaatsen op de kanalen die we samen hebben bepaald. Van LinkedIn tot website, Facebook, YouTube, Instagram of MailChimp nieuwsbrief. Het spreekt voor zich dat wij voor alle social posts vooraf de tone-of-voice, én de huisstijl van jouw organisatie bewaken.
Vind je het prettig dat wíj de content plaatsen en de voortgang van je contentkalender bewaken? Geen probleem, je kunt het contentmanagement met een gerust hart overlaten aan onze coördinator. Die plaatst de content op de website en social media kanalen en bewaakt de planning.
Op basis van de doelen die zijn vastgesteld, meten we de prestaties van de contentstrategie. Waar nodig sturen we bij om het gewenste resultaat te behalen. Voorbeelden van deze zogeheten Key Performance Indicators zijn:
Periodiek ontvang je een overzichtelijk dashboard met de resultaten.