Maak je infographic 
vindbaar voor google.

Donderdag - 12 januari 2017

Soms zegt een plaatje meer dan duizend woorden. De ‘Infographic’ is daar goed voorbeeld van. Het is een doeltreffend middel om processen of gebeurtenissen inzichtelijk te maken. Het is een slimme combinatie van 'picture' en 'story'.

Tips voor betere vindbaarheid van een infographic:
Maak een infographic vindbaar voor zoekmachines en screenreaders.
Hoe doe je dat dan?

1. Zorg allereerst dat je een alt­tag toevoegt in je website beheersysteem (met andere woorden: het contentmanagementsysteem).
Dit is een tekstuele omschrijving van ­15 woorden die weergeeft waar jouw afbeelding over gaat.
2. Met een tekst­alternatief word je infographic ook toegankelijk.
3. Maak een aparte webpagina met een omschrijving in tekst van alle informatie in de infographic.
Gebruik je daarbij een tabel omdat je veel data presenteert, zorg dan dat die tabel ook toegankelijk is!.
4. Zet dus bij een infographic een link ‘Tekstversie van infographic <titel/onderwerp infographic>’ naar de aparte
webpagina met de tekstversie.
5. Zet in de alt­tag van de infographic de tekst ‘Infographic over <onderwerp>. Tekstversie bereikbaar via link na afbeelding.’

Hoe bepaal je keuze voor de juiste infographic?

Stel jezelf de volgende vragen:
1. Wat is houdbaarheid van de informatie voor de korte of langere termijn?
2. Welk budget stel je beschikbaar?
3. Doel infographic?
4. Hoeveel tijd is er beschikbaar voor creatie? Dit bepaalt haalbaarheid van vraag.
5. Welke elementen wil je terugzien: fotografie, lijntekeningen (denk aan metro plattegrond Parijs), kleurcoderingen, teksten, cijfers of een combinatie ervan?
6. Wil je de infographic inzetten om processen of gebeurtenissen inzichtelijk te maken?
7. Is doelstelling het geven van een instructie of het aanzetten tot een handeling? In dat geval is een pictogram functioneler. Voorbeeld: "Maak hier uw account aan"

Groet van Arjan