Donderdag - 22 september 2016
Wat hebben A. de Jong Groep, Fugro, IHC Holland, Huisman Shipyard en Van Oord met elkaar gemeen? Het zijn typische hidden champions; middelgrote, onbekende bedrijven die stilletjes en onopgemerkt wereldmarktleider zijn geworden in hun branche. En die ons inspireerden bij de keuze van ons kersverse bureau.
Auteur Hermann Simon
Simon is expert op het gebied van strategie, marketing en pricing. Hij bestudeert dit type bedrijven al meer dan twintig jaar. In zijn boek 'Hiddens Champions of the 21st century' onderzoekt hij de grote gevolgen die de globalisering heeft op deze bedrijven en hun opzienbarende internationale succes.
Vooral rustig doorgaan
Aan de hand van analyses van meer dan duizend hidden champions onthult hij de overeenkomstige patronen, gedragingen en benaderingen die deze bedrijven succes en, in veel gevallen, wereldmarktleiderschap hebben gebracht, ondanks hevige concurrentie, financiële druk en constant veranderende marktomstandigheden. Hidden champions leren ons dat goed management betekent dat je veel kleine dingen beter doet dan je concurrentie – rustig, vastbesloten, met overtuiging en doorzettingsvermogen.
Een bezig mannetje
Hermann Simon is voorzitter van Simon-Kucher & Partners. Het bedrijf heeft wereldwijd achttien kantoren. Hij wordt genoemd als een van de invloedrijkste denkers over management van Europa. Daarvoor was hij professor business administration en marketing aan de universiteiten van Mainz en Bielefeld. En gastprofessor aan vele universiteiten, waaronder Harvard Business School, London Business School, insead, Keio University, Stanford en MIT. De man schreef meer dan 30 boeken.
Recensie(s)
In zijn lijvig werk kijkt Hermann Simon naar die onbekende marktleiders. Grote bedrijven met een enorme omzet, die zonder luidruchtig te zijn aan de weg timmeren, en marktleider zijn geworden. Dit zijn ondernemingen die voor tenminste 70% de markt bedienen. In zijn boek beantwoordt hij belangrijke vragen, als: in welke mate draagt globalisering aan hun succes bij? En hoe gaan deze bedrijven om met hun klanten? Hoe houden zij de concurrentie op afstand? Simon analyseert hun opkomst en succes. En terecht stelt de schrijver dat ondernemers hiervan veel kunnen leren. Ook in Nederland zijn er 'verborgen kampioenen': Driessen (gangpadwagentjes in vliegtuigen), TenCate Grass (kunstgras), VanDrie Group (kalfsvlees) enzovoort.
Geen swingend boek
Maar wel een aanrader voor elke ondernemer, van klein tot groot. Met de kanttekening dat wij het boek graag grondig hadden willen herschrijven. Een swingender schrijfstijl had het boek toegankelijker gemaakt voor de ondernemers die graag doen, maar niet graag lezen. De omvang van 390 pagina's was ook niet nodig geweest in onze ogen. De eindnoten en afzonderlijke registers op onderwerpen, personen en bedrijven zijn wel praktisch. Gebruik tijdens het lezen wel de gele markeerstift om de vele 'learnings' te highlighten. En nog eens terug te lezen. Het inspireert ons in ieder geval om kleine succesvolle bedrijven die onder de radar opereren, te helpen online succesvol te worden met meetbare en relevante content.
Delen
Hidden Champion B.V.
Puntegaalstraat 469
3024 EB Rotterdam
010 - 3115060
contact@hiddenchampion.nl
Take a look at our corporate brochure at ISSUU.