concept-ontwikkeling
dat had ik ook kunnen bedenken

Maandag - 6 februari 2017

Pietertje van de Hoogenband die niet zo goed kan voetballen, maar wel in de sloot duikt om de bal op te vissen. Calvé wie is er niet groot mee geworden? Even Apeldoorn bellen. Simpel toch?
Een reclamecampagne die al jaren loopt en steeds weer varieert op hetzelfde thema lijkt makkelijk om te bedenken. Mensen realiseren zich vaak niet dat campagnes worden bedacht vanuit het niets. Oké, er was een briefing van de klant waarin stond dat Calvé sinds jaar en dag door kinderen wordt gegeten. En in het geval van Centraal Beheer, dat ze zijn gevestigd in Apeldoorn. Doorborduren op een succesvolle campagne kan omdat het ooit ontwikkelde concept briljant is in zijn eenvoud.

Goede input, goede output
Een goede briefing waarin de kaders helder zijn omschreven is essentieel voor goede conceptontwikkeling. In dat geval is:
- de propositie geformuleerd
- de doelgroep gedefinieerd
- het doel duidelijk
- de middelenmix bepaald
- het budget vastgesteld

Niets staat een onderscheidend en effectief concept nog in de weg. Het moet alleen nog wel bedacht worden. Werk aan de winkel voor copywriter en designer.

Het idee achter een concept
Een idee is nog geen goed concept, maar een concept begint wel bij een goed idee. Dat betekent veel verschillende ideeën bedenken die wellicht uitgroeien tot een concept. Als de muren vol hangen kan het afstrepen beginnen. Is het uniek? Spreekt de boodschap de doelgroep aan? Komen de eigenschappen van een merk of product tot hun recht? Vertelt het in alle media hetzelfde verhaal? Heeft het een belofte in zich? En is het voor langere tijd ‘houdbaar’ zodat er aan het merk kan worden gebouwd? Veel initiële ideeën doorstaan deze toets niet en verdwijnen in de prullenbak.

Van concept naar campagnes
Oké, het ‘grote idee’ is er. Het voldoet aan alle criteria en de opdrachtgever wil het zo snel mogelijk uitrollen. Maar let op; de uitvoering van een campagne is minstens zo belangrijk als het bedenken ervan.
Wat wordt de look and feel? Dat heeft alles te maken met het gebruik van beeld en tekst. De fotografie-, illustratie- en/of filmstijl. De vormgeving van verschillende middelen. De tone off voice van de copy. Een slechte realisatie kan het beste concept volledig verprutsen. Een goede uitvoering geeft de campagne nóg meer onderscheidend vermogen.

Middelenmix
Met een uitgebalanceerde on- en offline middelenmix is de campagne zichtbaar voor meer mensen uit de doelgroep. Als de boodschap raak is en op veel verschillende momenten wordt opgepikt blijft hij langer hangen. Het is zaak om een concept te bedenken dat altijd en overal zijn werk doet. Een concept dat anders is dan de rest en met beide benen in de belevingswereld van de doelgroep staat. Met als doel; de naamsbekendheid vergroten, de voorkeur voor het merk versterken en de omzet stimuleren.

Op zoek naar een onderscheidende campagne voor uw bedrijf of product? Zoek dan contact met een copywriter bij Hidden Champion.
T: 010 - 4114050
E: contact@hiddenchampion.nl.




terug naar het overzicht

contactDetails

Hidden Champion B.V.
Puntegaalstraat 469
3024 EB  Rotterdam

010 - 3115060
contact@hiddenchampion.nl

Take a look at our corporate brochure at ISSUU.

Contact us